Svar: Glad og hurtig lille dreng søger hjælp til søvn og mave

19. april 2020

Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Sarah

Tak for dit brev og velkommen til :) Dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig omkring jeres lille dreng, hans mælkeindtag, rytme osv.

Det lyder som om, at det har været en god beslutning for jer at gå over til flaske. Jeres dreng tager rigtig fint på af modermælkserstatningen, og det giver jer naturligt en ro at vide præcist, hvor meget han spiser. Han lyder til at tage fint fra og spiser ofte ca 1000-1200 ml i døgnet fordelt på 7-8 flasker. Det lyder fint, det passer til hans vægt og lyder helt alderssvarende :)

Mange børn har maveproblemer de første måneder, og modermælkserstatning er sværere at fordøje end modermælk. Derfor oplever mange forældre ekstra problemer med forstoppelse, når de giver erstatning - og det vil være naturligt, at jeres drengs afføring er lidt mere fast og mindre vandet, når han tilbydes erstatning. Han bør dog ikke få hård og knoldet afføring, og det må gøre ondt på ham, at komme af med afføringen. Du vil kunne se, at han skal presse for at få afføringen ud, og han kan også græde og vise ubehag, men du må ikke have indtryk af, at det gør ondt...

Allomin 1 (den blå) er en fuldgyldig erstatning, som derfor kan gives fra fødslen. Den indeholder DHA (langkædede flerumættede fedtsyrer), GOS (galacto-oligosaccharider) og nukleotider, samt jern. Den er baseret på mælk og indeholder det mælkefedt og den mængde protein, som jeres dreng har behov for.

Allomin Syrnet SensiPro 1 (den gule) er også lavet på mælk, indeholder den nødvendige mængde fedt, protein, jern osv. som jeres dreng har behov for - men derudover er den lavet "syrnet". Det betyder, at den indeholder citronsyre, som ændrer proteinernes struktur, og den kan med fordel bruges til børn med mavekneb. Derudover så er denne erstatning tilsat mælkesyrebakterien lactobacillus reuteri, som gør den lettere at fordøje og som kan have en positiv effekt ved f.eks. gylp, ligesom det kan give hyppigere afføring.

Der findes også Allomin Syrnet 1 (den grønne), som har de samme egenskaber som Allomin Syrnet SensiPro, men som ikke indeholder mælkesyrebakterier. Man kan faktisk sige, at den grønne Allomin Syrnet danner basis for den gule - forskellen er mælkesyrebakterierne.

Ud fra din beskrivelse, så vil jeg umiddelbart skønne, at Allomin Syrnet (den grønne) eller Allomin Syrnet SensiPro (den gule) vil være at anbefale i forhold til jeres deng og de maveproblemer, som han har.

Du skriver blandt andet "Vi er skiftet tilbage til blå Allomin igen efter aftale med vores sp, da han gylper rigtig meget, og ikke længere blev ordentligt mæt". Det er helt fint at skifte tilbage, og I skal naturligvis give den erstatning, som I vurdere virker bedst for jeres dreng. Det er dog vigtigt, at du ved at den blå allomin mætter ikke mere end den gule. Der burde ikke være forskel i, hvor meget de mætter. Der kan dog godt være forskel på, hvor meget de hjælper på fordøjelsen, og her må du prøve dig frem :)

Der sker heller ikke noget ved, at I forsøger med et andet produkt, fra et anden producent, for at se om jeres dreng reagerer bedre på den erstatning.

Det kunne f.eks. være NAN Sensilac 1. Den har også optimal proteinsammensætning, indeholder GOS/FOS som kan blødgøre afføringen, og så er den også beriget med mælkesyrebakterien Lactobacillus reuteri. Den skulle mindske koliksymptomer og mindske gylpfrekvens. Den indeholder også Omega-3 og Omega-6...

En anden mulighed kunne være NAN H.A. 1. Den har delvist nedbrudte mælkeproteiner og det gør, at den hos nogle børn "glider lidt lettere gennem systemet". Det kan derfor også være et forsøg værd. NAN H.A. er også beriget med Omega 3 og 6.

Det er også sådan, at du ikke behøver give enten blå, gul eller grøn allomin, du kan godt variere mellem to af disse produkter. Du kan derfor godt forsøge at udskifte et par af de nuværende flasker blå allomin og give to flasker gul eller grøn allomin i stedet. Så du giver 4-5 flasker blå allomin og 2-3 flasker gul eller grøn allomin - det kan også nogle gange være det, som fungerer bedst.

Du kan som sagt også forsøge ...

Annonce

... at skifte til et helt andet produkt f.eks. NAN, og hvis du vælger at skifte helt over, så vil det være godt, at du laver en gradvis overgang fra den gamle til den nye modermælkserstatning, så din drengs mave gradvist kan vænne sig til ændringen. Det vil sige, at du med fordel kan udskifte en flaske af gangen. Altså bibeholde f.eks. 6 flasker allomin og give 1 flaske NAN, dagen efter give 5 flasker Allomin og 2 flasker NAN, derefter 4 Allomin og 3 NAN osv.

Med hensyn til vælling, så anbefales det ikke, at man giver dette før 6 måneders alderen, og det kan godt være svært for din dreng at nedbryde vællingen. Hvis du har aftalt med læge eller sundhedsplejerske, at din dreng kan starte med vælling allerede nu, så er det meget vigtigt, at du ikke giver mere end 2 flasker, max 400 ml vælling i døgnet. Du nævner, at du også er begyndt med lidt smagsprøver på grød/mos, og jeg vil anbefale, at du holder dig til netop smagsprøverne, og så bibeholder modermælkserstatning - og ikke giver vælling...

Derudover, så er der jo nogle udfordringer med søvnen - og her kan vælling f.eks. godt spille ind - og ikke positivt...:) Det kan sagtens tænkes, at jeres drengs mave- og tarmsystem arbejder på højtryk for at nedbryde vællingen - og at det derfor også vil have bedre effekt på søvnen at give ham modermælkserstatning om aftenen i stedet.

Det er helt naturligt for alderen, at jeres dreng først sover omkring kl 22 - mange forældre bliver frustrerede, når de oplever, at deres barn sover sent, men det hører alderen til, og det ændrer sig igen, når jeres dreng bliver ældre.

Det vil være rigtig godt, hvis I kan arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen/tidlig aften. Viser han nogle gange behov for en ekstra 4. lur, så er det også helt okay.

Når jeg ser jeres dagsrytme, så slår det mig, at jeres dreng ofte tilbydes flaske, når han vågner - og ikke før han skal sove. Og når han tilbydes smagsprøver på lidt eksmand, så ligger dette før han sover og ikke når han vågner. Jeg vil anbefale, at I bytter om på dette. Det vil være rigtig godt, hvis jeres dreng kan hjælpes til en rytme, hvor han tilbydes lidt skemad, når han vågner og får flaske før han skal sove. Flasken bør indgå som en fast del af hans putteritual.

Mit forslag til en dagsrytme ser således ud:

Tidlig morgen 05.30/06: Flaske og sover lidt videre

Vågner, leger, hygger...

Formiddag 09: Flaske og puttes til formiddagslur, må gerne sove en længere lur her, som I forsøger at vænne ham til.

Vågner og har måske brug for en flaske, når han vågner - det afhænger af, hvor lang en lur han tager...

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Frokost 13: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv.

Flaske og puttes til middagslur mellem 14-15 som nu, tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren er, og hvor sent han står op fra den...

Vågner, leger, hygger..

Eftermiddag 17.30-18: Flaske og puttes til dagens 3. lur, som ofte er dagens korteste lur..

Aften: Er vågen, leger, bruger sig selv motorisk og mentalt...

Flaske omkring kl 21.30 og puttes til natten

Sen aften eller først på natten 24-02: Drømmeflaske - tidspunktet afhænger af, hvornår han puttes til natten og sidst har fået flaske.

Som du kan se, så er der i min dagsplan skabt plads til 7 flasker i døgnet, og de ligger som hovedregel før putning - det er kun hvis han tager en meget lang formiddagslur på 2.5 time eller mere, at det vil være rigtig godt, at du giver ham flaske, når han vågner der. Flaskerne gives med 3-4 timers mellemrum og altid før en lur :)

Der er tre lure dagligt og den 3. lur ligger om aftenen mellem 17-18, hvor jeres dreng lige nu netop viser træthed, virker tvær osv. Og du nævner, at han nogle gange netop sover en lille lur på dette tidspunkt - og det skal du netop give ham.

Jeg håber at ovenstående hjælper videre på vej - forhåbentlig er du blevet lidt klogere på erstatning og hvad du kan forsøge med. Og jeg håber, at du også kan bruge mit forslag til dagsplan og derudfra se, hvad du kan ændre nu og hvordan :)

Rigtig meget held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren